poseidonsdisciples.blogg.se

Poseidon var havets och flodens gud. Poseidons lärjungar är två tvillingbröder som har förälskat sig i laxfiske. På denna blogg kommer ni kunna läsa om deras fiske äventyr, mestadels efter lax i bland annat Lagan, Ätran och Mörrumsån

Sommarlov!

Kategori: Allmänt

Då var det äntligen sommarlov , sista veckan i Osby avslutades igår med ett vertikalfiske på Finjasjön. Var roligt att prova på något nytt fiske, det var bra fiske med mycket gös i sjön, dock ingen alls storlek! blev nio stycket för min egna del den största på drygt 8hg. Dagarna innan blev det faktiskt torrflugefiske med enhands spö efter regnbåge, det var också riktigt roligt att se när fisken går upp i ytan och tar flugan med ett plask!. Nu blir det att ta det lugnt i nån dag, sen blir det att planera sommarens laxfiske. Tror jag ska lägga flest fiskepass i juni, sedan blir det väl att jobba lite också man kan ju inte fiske hela tiden fast det är ju förbaskat roligt. Brorsan får vänta 14 dagar innan han går på sommarlov, så jag tror jag vet vem som är lite avundsjuk på mig nu. Det blir eventuellt fiske i helgen om statkraft kör bra vatten, vi får väl se. Tight Lines / Philip

Helgens Laxfiske

Fisket började redan på fredagskvällen vid 18.00 tiden, i vanlig ordning på Per-Karls hall vid Lagan. Innan på eftermiddagen hade jag passat på att hämta ett nytt spö till arsenalen, det blev ett begagnat Guideline Lpxe 13" #8-9 av den gamla modellen och guidelines Ddc connect lina. Kvällens fiske bjöd på strålande solsken och helt vindstilla.........NOT. Istället 8m/s och mulet väder. Där var några man på hallen när jag och farsan kom , men ingen som hade känt något. Till en början hade jag stora problem med att kunna fiska med grejorna , var lite ovan med ett såhär pass lätt spö och relativt lågt klassat spö , förutsättningarna var inte de bästa med denna förbaskade vind. Jag gjorde några runder utan någon större framgång. Med gott sällskap var det nästan trevligare att snacka skit än att fiska . Kvällen gled snabbt förbi och fisket avslutades vid 21 tiden Det endå positiva med denna kväll var väl att jag tillslut fick klämm på hur jag skulle kasta med lpxe:t.Nycklen till framgång är nog att med så lite ansträngning som möjligt få ut klumpen på ett snyggt sätt.

Lördagens fiske  började vid 10.00 på P-K hall .  Jag fiskade själv på hallen så jag kunde gå precis hur snabbt/långsamt jag ville. Denna dagen blåste det ochså mycket , tyvärr. Konstigt nog visade sig ingen fisk på hallen och allt kändes hopplöst, dock kunde jag glädja mig åt att jag kunde kasta fint med mitt spö. Det togs också väldigt dåligt med fisk på spinnsträckorna  lite oroande, men det kändes  som att det var väldigt lite fisk i ån. Som sagt vind!. Denna dagen blev det heller ingen fisk , och dagen avslutades vid 15.00 då statkraft nollade.Vi funderade på att åka hem och inte fiska mera, men när man såg prognosen för vattnet på söndagen 70 kubik nästan hela dagen så kändes det nästan tvunget att fiska.

När vi vaknade på söndags morgonen såg det väldigt fint och vindstilla ut. Men tyvärr ändrades det fort från vindstilla till halv orkan. Vi beslutadade ändå att ge det ett försök så vi åkte ner till ån. Väl framme var det samma som dagen innan , inga fiskare på hallen. Första rundan började vid 10.00 tiden, redan då märkte jag att det skulle bli en ännu besvärligare dag. När klumpen flyger upp på land vid ett utkast blåser det för mycket då?!.  Gick ett par besvärliga runder utan något resultat. Vid detta väder skulle det nog en  behövas 17 fotare klass 12-13 . Skämt och sido , det var ingen bra fiskedag. Denna dagen blev det heller ingen fisk, vi fiskade fram till 16.00 sedan sket vi i det. Förhoppningen var att det skulle mojna, men så blev det inte. Ingen fisk visade sig heller så det blev en till fisklös dag/ TL Philip

Inget Fiske!

Kategori: Allmänt

Kom hem från en skolvecka i Osby i fredags, veckorna flyger verkligen förbi och snart så är det sommarlov. Bara en massa nationella prov, sedan är detta läsåret slut! Det blir inget fiske i helgen då statkraft i Laholm inte kör fiskbart vatten. Vi får väl hoppas på nästa helg istället. Det måste verkligen börja regna ordentligt snart så de kan köra vatten på helgerna. Det har blivit lite flugbindning denna veckan på kvällarna efter skolan.Eftersom jag bor på internat så kommer jag ju inte hem på veckorna. Det har ju blivit lite fiske på kvällarna också, men inget som kan mätas med laxfiske. Här kommer en bild på några laxflugor jag bundit. Jag är ganska ny på det men lär mig nya saker varje gång jag binder.
TL/ Philip

Nu hugger det!

Kategori: Allmänt

Nu summerar vi helgens två laxfiskedagar. Gårdagens fiske började som vanlig ordning på Per-kars hall vid Lagan, vid 10 tiden. Förmiddagens fiske kändes hett, med bra temperatur i vattnet kändes det helt perfekt. Dock så ändrade Statkraft vattenförningen från 120 kubik till knappa 75 mitt på morgonen. Riktigt tråkigt men vad ska man göra? Vi var riktigt sugna på att fiska på "bra" vatten men så blev det inte. Vi var inte lika många fiskare denna dagen. Runderna kunde fiskas snabbt och smidigt. Förmiddagen flög förbi, utan något hugg. Det var lite fisk som visade sig, så fisk fanns där. Lunchen bestod denna dagen av korv med bröd. Med mat i magen fick vi ny energi och fisket fortsatte. Som sagt vi såg fisk som visa sig på hallen. Det kändes som det kunde smälla på en blanklax när som helst. Några timmar gick utan någon som helst kontakt med fisk. Men vid 3 tiden började det att hända grejor. Simon stod i slutet av sträckan "vid de stora stenarna ". Först la han några korta kast som man brukar göra vid detta ställe. Det sista kastet la han riktigt långt ca 30 meter, det var då det hände! Flugan han knappt landa i vattnet för än man kunde se spöet böjas ordentligt, rullen tjöt och fisken stack. Med fruktan för fisken skulle simma runt farledsmärket så spändes bromsen rejält. Trots detta fortsatte fisken att rusa, då krävdes drastiska åtgärder. Handen sattes mot spolen, detta resulterade i ömma knogar då fisken fortsatte rusa. Det blev som vi fruktade. Fisken gick runt bojen och fluga och tafs slets av!

Antigen en jäkligt stor blanklax, eller en felkrokad fisk.

Besvikelsen var stor att fisken slet sig, men ibland får fisken vinna.

Fisket fortsatte ett tag till. Hoppet om lax började att rinna ut i sanden. Eftermiddagen började så smått gå mot tidig kväll, vi funderade på att skita i det och satsa på morgondagens fiske istället. Trots det så sa Philip att han ville först ta en sista snabb runda. Han gick ner och ställde sig vid första sträckan, några snabba kast och sedan gick han upp vid sten partiet. Det är just denna sträckan som känns så jäkla het. Inga jätte kast, utan lite kortare cirka 15m . Int/s1 fiskades fint på detta vattnet, i tafs änden satt en ganska stor svart fluga med lite blått flash, denna fluga såg riktigt fin ut. Han tog ett steg och la ett fint kast, linan gled mot den klassiska hugg platsen och Smack!! , ett "fisk" tjut hördes från Philip. Spöet buga sig fint och rullen tjöt sådär härligt precis som det ska vara. Fisken stångades mycket, inga jätte rusher men gott en 30-35meter. Han gick ut vid de stora setenarna i slutet på sträckan för att enklare kunna drilla fisken. Det var tunga knyckar och man kunde känna att det var relativt stor fisk. Efter ett tag så gled fisken allt närmare och man kunde skåda silver i vattnet! . Nu var fisken trött och några sista knyckningar och lite stångades så kunde fisken landas . En snygg tailning av farsan. Ett stycke silver låg på gräset. En snygg 8kg majlax fångad av Philip.

Dagens fiske var inget att hurra för. På grund av Statkrafts mycket märkliga vattenförning så var vi tvungna att börja fiska redan vid 04.00 och avsluta fisket vid 10. Vi var 4 fiskare på hallen, så runderna gick snabbt. Under morgonen trillade det in ytterligare folk. Så det blev en relativt lugn fiskedag, alltså ingen fisk.

Tight Lines/ Poseidons Disciples

Fiske weekend

Kategori: Allmänt

Första dagen utav tre är avklarad , fisket startade vid 13 tiden på P-K hall vid Lagan. När vi kom fram till vattnet insåg vi att det fick bli att köa i 30 minuter. 10 pers på en så liten sträcka är lite väl mycket. Dock skoj med nya fiskare. Efter ett par timmar så gick en del av folket och det blev lite mer lönt att fiska. Dryga 70 kubik, helt okej. Dock så blev eftermiddagen lite halvt misslyckad eftersom det regnade, åskade och blixtrade. Men efter regn kommer solsken, så var det även i detta fallet. Framåt kvällen blev det riktigt fint väder och vindstilla. Trots att allt stämde så verkade inte fisken bry sig. Lite oroande att ingen spinnfiskare hade lyckats ta nått. Morgondagen bjuder på 120 kubik nästan hela dan, det känns lovande. Fisket kan bara bli bättre.

/ Poseidons Disciples

Foxy Monkey variant

Kategori: Flugbindning

En mycket simpel fluga som jag binder på en "Mörrum Tube" och avslutar med en "Brass Monster Cone" i small.
Såhär binder ni den!
1. Börja med att bränna en krage på slutet av tuben, den är till för att kunna fästa styrslang.
2. Bind sedan in "Mirage flashabou" ca 5 mm från kragen och linda cirka en cm framåt.
3. Sedan skapa en liten "kula" med dubbing av valfi färg.
4. En whipfinish och lite superlim och sen på med Mörrum tuben.
5. Börja med ett ganska kort orange hackel (jag använder soft hackel)
6. Bind in en skaplig bunt svart räv, denna ska bindas in framåt.
7. Låt rävhåret ligga framåt, forsätt sen med ett litet längre hackel detta också orange.
8. Linda hacklet som vanligt och de två sista varven så vik bak rävhåret och bind ner hacklet, notera att ingen bindtråd ska läggas över rävhåret för vingen ska lyfta den andra vingen. I början kommer rävhåret att stå åt alla håll och kanter med det lägger sig senare.
9. Bind in (om så önksas) flash eller angelhair mm
10. Bind in en ganska sparsam bunt med rävhår denna såklart lite längre än undervingen, denna vingen binds in "helt vanligt".
11. (JC)
12. Whipfinish och lim sen på med "Brass Monster Cone" och klipp av övernflödet av plasten tills ca en 3 mm bit är kvar, elda en lite på "snibben" så den omsluter conen.

Bilder

Sommar/höst: spö Loop LTS X2 9,6" #6/7, rulle Loop CLW 5eight

Fiske och flugbindning

Kategori: Allmänt

Igår var det helgdag och 120 kubik i Lagan. Inget tvekande, in i bilen och upp till Laholm.
Ganska blåsigt men det får man ta, kändes som det verkligen fanns en chans att kroka en lax. Första gången i år som jag fick fiska på så bra vatten och kan lätt säga att det kvittar nästan om man inte får någon fisk. Förbaskat kul när linan för en gångs skull driftar med strömmen. Blev ingen fisk men som sagt kul med fint väder och bra vattenföring, mer av det tack. Idag blev det lite flugbindning, en Foxy Monkey (Tellis) variant som ska få simma lite nästa tur till Lagan.   // Simon

Simon Palmér

Kategori: Vem är poseidons lärjungar?

Simon började fiska samtidigt som sin bror. Till en början var det mete och spinnfiske som gällde, men senare så växte intresset för flugfiske. Det var efter ett par knäckta spön och hårda men underbara år i dammarna som laxfisket kom in i bilden. Allt började med en tidig lördags morgon när Simon för första gången fiskade i Lagan. Han fick fisk första gången han besökte Lagan (dock på spinn men alla börjar någon stans) och var då fast. Sommaren flög förbi och vid ett fisketillfälle så fångade Simon en dubbel alltså två laxar och då gick han upp till Per Karls hall och satt sig och kollade. Vid det första kastet som den främmande mannen la ut så förstod Simon att detta vill han också göra. Sa han beslöt sig för att börja flugfiska i Lagan. Nedan min första flugfångade lax 11 kilo Per-Karls hall sommaren 2012

Philip "Laxen" Palmér

Philip "Laxen" Palmér är som namnet säger en laxfiskare. Han började att fiska i tidig ålder. Mete och spinnfiske ledde senare till flugfiske i dammar och smååar. Sedan tre år tillbaka har han dock riktat in sig på laxfiske i Lagan. Det dröjde en säsong innan han insåg att man skulle flugfiska även lax. Nu studerar han på Naturbruksgymnasiet i Osby med inriktning Fisketurism och vattenbruk. Drömmen är att bli en Ghillie.