poseidonsdisciples.blogg.se

Poseidon var havets och flodens gud. Poseidons lärjungar är två tvillingbröder som har förälskat sig i laxfiske. På denna blogg kommer ni kunna läsa om deras fiske äventyr, mestadels efter lax i bland annat Lagan, Ätran och Mörrumsån

Helgens Laxfiske

Kategori: Allmänt

Fisket började redan på fredagskvällen vid 18.00 tiden, i vanlig ordning på Per-Karls hall vid Lagan. Innan på eftermiddagen hade jag passat på att hämta ett nytt spö till arsenalen, det blev ett begagnat Guideline Lpxe 13" #8-9 av den gamla modellen och guidelines Ddc connect lina. Kvällens fiske bjöd på strålande solsken och helt vindstilla.........NOT. Istället 8m/s och mulet väder. Där var några man på hallen när jag och farsan kom , men ingen som hade känt något. Till en början hade jag stora problem med att kunna fiska med grejorna , var lite ovan med ett såhär pass lätt spö och relativt lågt klassat spö , förutsättningarna var inte de bästa med denna förbaskade vind. Jag gjorde några runder utan någon större framgång. Med gott sällskap var det nästan trevligare att snacka skit än att fiska . Kvällen gled snabbt förbi och fisket avslutades vid 21 tiden Det endå positiva med denna kväll var väl att jag tillslut fick klämm på hur jag skulle kasta med lpxe:t.Nycklen till framgång är nog att med så lite ansträngning som möjligt få ut klumpen på ett snyggt sätt.  
 
Lördagens fiske  började vid 10.00 på P-K hall .  Jag fiskade själv på hallen så jag kunde gå precis hur snabbt/långsamt jag ville. Denna dagen blåste det ochså mycket , tyvärr. Konstigt nog visade sig ingen fisk på hallen och allt kändes hopplöst, dock kunde jag glädja mig åt att jag kunde kasta fint med mitt spö. Det togs också väldigt dåligt med fisk på spinnsträckorna  lite oroande, men det kändes  som att det var väldigt lite fisk i ån. Som sagt vind!. Denna dagen blev det heller ingen fisk , och dagen avslutades vid 15.00 då statkraft nollade.Vi funderade på att åka hem och inte fiska mera, men när man såg prognosen för vattnet på söndagen 70 kubik nästan hela dagen så kändes det nästan tvunget att fiska. 
 
När vi vaknade på söndags morgonen såg det väldigt fint och vindstilla ut. Men tyvärr ändrades det fort från vindstilla till halv orkan. Vi beslutadade ändå att ge det ett försök så vi åkte ner till ån. Väl framme var det samma som dagen innan , inga fiskare på hallen. Första rundan började vid 10.00 tiden, redan då märkte jag att det skulle bli en ännu besvärligare dag. När klumpen flyger upp på land vid ett utkast blåser det för mycket då?!.  Gick ett par besvärliga runder utan något resultat. Vid detta väder skulle det nog en  behövas 17 fotare klass 12-13 . Skämt och sido , det var ingen bra fiskedag. Denna dagen blev det heller ingen fisk, vi fiskade fram till 16.00 sedan sket vi i det. Förhoppningen var att det skulle mojna, men så blev det inte. Ingen fisk visade sig heller så det blev en till fisklös dag/ TL Philip

Kommentarer


Kommentera inlägget här: