poseidonsdisciples.blogg.se

Poseidon var havets och flodens gud. Poseidons lärjungar är två tvillingbröder som har förälskat sig i laxfiske. På denna blogg kommer ni kunna läsa om deras fiske äventyr, mestadels efter lax i bland annat Lagan, Ätran och Mörrumsån

Lite fiske

Kategori: Allmänt

I helgen har det blivit lite fiske, självklart i lagan. Jag och farsan åkte upp på fredagkvällen , och körde ett kort kvällspass. Perfekt vatten och lite folk, men det gav ingen utdelningen denna kvällen. På lördagen åkte vi ner till ån vid 8, jag fiskade hallen ganska ensam på förmiddagen. Efter ett par runder blev det för många fiskare, bestämde för att reka nya ställen. Gick ner till farsan på spinnsträckan, han hade redan hunnit dra sig en lax . Vandrade/ fiskade sedan hela dagen, utan framgång. underbart fint väder att fiska i, dock inte lika bra för laxen.Vattentemperatur låg på 17 grader,så förutsättningar var inte på topp. Fisket avslutades vid 17.00. Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök på söndagen, så vi åkte upp till ån. Väl framme skulle vattnet var igång, men icke! gick in och kollade vattenförningen (som jag även gjort på morgonen innan vi stack). Statkraft hade nu ändrat vattnet, så vi fick vänta på vattnet i 4 timmar. Jäkligt surt, men vad ska man göra?! När väl vattnet kom igång, så kom även folket. Jag beslutade mig för att vandra, och hitta nya ställen. Fiskade ett par timmar, men ingen action. Gick tillbaka till farsan på spinnsträckan, sträckan nedanför var flugsträcka. Jag tänkte att jag ger det ett försök, denna sträckan ser man sällan fiskare och jag har aldrig sett nån få fisk där. Drog ett par snabba kast och vadade nedströms, precis när jag skulle veta upp fick jag bottennapp,trodde jag. Inget vanligt laxhugg, vad är detta tänkte jag. Det tog många sekunder innnan jag fattade att det var fisk. Fisken stångades en del när jag fick in den på kortare lina, hoppade den två gånger rätt upp i luften. Kunde få in den ganska lätt innan den håvades. En helt okej höstlax, på 5 kg. Lite färgad, men vad gör det? // Tight Lines, Philip

Kommentarer

  • Birgitta Sjöström säger:

    Härligt!
    Grattis, men väntar på några rader
    från Norge.
    Det verkade spännande.
    Fick du inte någon fisk där?
    Eller det var bara jobb
    B/Sj

    2014-09-09 | 16:16:18

Kommentera inlägget här: