poseidonsdisciples.blogg.se

Poseidon var havets och flodens gud. Poseidons lärjungar är två tvillingbröder som har förälskat sig i laxfiske. På denna blogg kommer ni kunna läsa om deras fiske äventyr, mestadels efter lax i bland annat Lagan, Ätran och Mörrumsån

Mörrumsfiske!

Kategori: Allmänt

Philip har haft praktik i Mörrumsån denna och förra veckan. Mycket fisk inrapporterade gjorde att man blev mycket sugen på att ge Mörrumsån en chans. Sagt och gjort fixade Philip in mig på en dags fiske i Mörrumsån. Jag anlände i Mörrum igår kväll och fick en rundtur längs ån. Brorsan beskrev utförligt var fisken brukade ta i de olika poolerna. Hans råd var att fiska pool 2 på rättsida. Vi steg upp vid klockan 04.00 imorse och påbörjade fisket i pool 2 vid 05.00. 
Redan första rundan var Philip i en fisk i bra storlek. Ett stort plask och sen var den borta. Väldigt mycket fisk visade sig i ån. Philip fick nöja sig med att fiska fram till halv sju eftersom hans började jobba vid sju. Jag fiskade vidare i pool 2 hela förmiddagen. Mycket fisk som visade sig och en hel del krokade i pool 2, både norra och södra sidan men tyvärr tappades fiskarna en efter en. Efter lunch vilade jag lite i gräset. Efter tuppluren gick jag till pool 1 för att testa. Bra tryck i vattnet gjorde första biten lite svårvadad men efter strömpartiet kom lite lugnare vatten och fin grusbottnen. Jag la ett långt kast mot en buske på motsatt sida. Drog försiktigt in lite lina, då plötsligt kände jag en liten stöt i flugan, sten? Botten? Jag drog ett par snabba, korta tag i linan och PANG smällde det på en fisk. Bromsen på Classic:en spändes ordentligt och fisken drillades ganska hårt. Lite rusningar och knyckningar men ganska snällt så kom fisken in och landandes med hjälp av brorsan. En silverblank lax. Min första Mörrumlax på min första fiskedag någonsin i Mörrumsån, bra utdelning. Stort tack till brorsans alla tips och trix. Även Mattias Pol ska ha en eloge för hans taktiktips! 
 

Kommentarer

  • Birgitta Sjöström säger:


    Grattis till studenten och till Fina Fisken
    Mormor

    2015-06-07 | 16:26:17
  • Anonym säger:

    Hej hallå!

    Var e ni nu då??

    2015-07-28 | 22:19:54

Kommentera inlägget här: