poseidonsdisciples.blogg.se

Poseidon var havets och flodens gud. Poseidons lärjungar är två tvillingbröder som har förälskat sig i laxfiske. På denna blogg kommer ni kunna läsa om deras fiske äventyr, mestadels efter lax i bland annat Lagan, Ätran och Mörrumsån

Veckans fluga, vecka 9 av 22

Kategori: Flugbindning

 
Denna vecka har Simon bundit. Jag har hittat ett "förlorat material" nämligen bucktail. Riktigt lätt och skoj att binda dessa flugor. Jag har bundit upp ett par varianter med röd och svart eller orange och svart vinge. Dessutom binder jag dom på ett speciellt sätt så dom får en "speystil" mer detaljer får ni i beskrivningen.
1. Kapa en plast tub 5-10 cm (väldigt individuellt hur lång kropp man vill ha, jag kapar min 6-7 cm)
2. Bränn en krage för att kunna fästa styrslang.
3. Bind in guld tinsel och svart floss. Linda ca 3-6 mm med guld tinsel, linda sen hela kroppen med svart floss tills cirka 1,5 cm av tuben återstår. Ta sedan och linda tinsel över flosset i snygga "snea" varv runt flosset med ett par mm mellanrum.
4. Om ni vill ha något flash, angel hair osv binds detta in nu, bind in det framåt och låt det ligga.
5. Bind in svart bucktail cirka 8-10 cm, håret ska spridas runt hela tuben och bindas in framåt
6. Bind nu in röd eller orange bucktail, denna ska vara kortare än den svarta och också runt hela tuben och framåt.
7. Lim på tråden och vira ett par varv, klipp sedan av tråden.
8. Nu kommer vi till det lite speciella. Allt hår ligger framåt, för att låsa bak allt hår fästs en cona. Tryck bak och fördela håret tryck sedan på conan. Detta får en fräck effekt, håret spretar världigt mycket och påminner om häger som använd i spey flugor. Riktigt snyggt tycker jag.
9. Klipp av överflödet av plast och elda en liten krage.
Tight Lines
Simon

Kommentarer


Kommentera inlägget här: